Anneli Jäätteenmäki Kestävyys testattu.

Rikkinäiset sukkahousut

Jokaisella naisella on kokemuksia rikkinäisistä sukkahousuista. Olen minäkin tuskaillut sukkahousujeni kanssa monta kertaa.

Muutama vuosi sitten tuli tv-ohjelma, jossa kerrottiin erään tehtaan sukkahousuista, jotka aluksi olivat erittäin kestäviä.

Kun valmistaja tajusi, että myyntiä ei tule tarpeeksi, jos nainen tarvitsee vain yhdet sukkahousut, se alkoi valmistaa huonompilaatuisia tuotteita.

Sukkahousut tulivat mieleen, kun sain juuri eräältä aktiiviselta kansalaiselta sähköpostia, jossa hän paheksui kodinkoneiden ja elektronisten laitteiden valmistajien tapaa heikentää tuotteiden kestävyyttä tahallaan.

”Tuotteet kestävät hädin tuskin tavanomaista käyttöä edes takuuajan loppuun saakka. Tällainen toiminta sotii räikeästi kuluttajia vastaan, mutta on samalla tuhoisa tapa haaskata luonnonvaroja”, hän kirjoitti ja toivoi, että epäkohtaan puututtaisiin.

Toivomus on aiheellinen. Kuluttajien etuja on puolustettava entistä paremmin.

Tuotteiden suunniteltu vanhentaminen on kuluttajien huijausta. Ihmiset ovat kyllästyneitä tuotteiden tahalliseen heikentämiseen.

Suunniteltuun vanhentamiseen on puututtava eurooppalaisella lainsäädännöllä. Se on jo nytkin mahdollista.

Kulutustavaroiden kauppaa ja niihin liittyviä takuita säädellään EU-direktiivillä. Se takaa vähimmäisoikeudet tilanteissa, joissa kuluttajille myydään tuotteita, joiden laatu ja ominaisuudet eivät ole sellaisia kuin vastaavanlaisilla tavaroilla tavanomaisesti on.

Nämä ovat tietysti usein tulkintakysymyksiä eikä kuluttaja voi aina olla varma, että ratkaisu tehdään hänen edukseen.

Kuluttajien oikeuksiin kuuluu myös oikeus korjauttaa tai vaihtaa virheellinen tuote sekä tietyissä tilanteissa oikeus saada korvaus tai hinnanalennus kahden vuoden kuluessa luovutushetkestä.

Jäsenmailla on mahdollisuus sisällyttää kansalliseen lainsäädäntöönsä tiukempia säännöksiä esimerkiksi pidemmistä takuiden voimassaoloajoista.

Yritysten voidaan katsoa rikkovan kilpailun vääristymistä koskevaa lainsäädäntöä, jos ne tekevät keskenään tuotteiden elinkaarta lyhentäviä sopimuksia.

Kuluttajien huijaaminen ei ole maailmalla kovinkaan harvinaista. On mahdotonta tehdä järkeviä ostoksia, jos saatavilla on vain huonoja vaihtoehtoja.

Ja kun nettikauppa yleistyy, voi olla, että myös ongelmat yleistyvät. Vikasuuntaan mennään jos tulevaisuuden kulutusyhteiskunnassa kuluttaja ei olekaan kuningas vaan huijauksen kohde.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Keskusta käy kamppailuun kapitalismia vastaan. Äänestetään antikapitalisti Europarlamenttiin!

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Anneli,

kukahan keksisi esim. älypuhelimen joka kestäisi viikon - lataamatta - ja ainakin seuraavaan uuteen tyyppiin tuloon asti korjaamatta, ja toimisi vielä simppelin helposti kuin jokaisen käyttäjän oma ajatus tai ainakin korjaisi sen oikeaksi, käyttökelpoiseksi...

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Mahdotonta on ahneita ruotuun saada. Mainio tulostinvalmistaja rajoittaa tulostusmäärää mustesuihkupatruunoihin rakennetulla laskurilla, muita rakenteellisia heikennyksiä voidaan tehdä vaikkapa painonvähennyksen nimissä jne.
Ei niille ahnepukeille mitään mahda, kun ei niillä ole moraalia.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tulostuslaitteissa homma on viety niin äärimmäisyyteen, että monesti uudet mustekasetit maksavat enemmän kuin uusilla kaseteilla varustettu uusi laite.

Tällaista kehitystä voisi tietysti omalta osaltaan hankaloittaa ostamalla joka kerta uuden laitteen, ottamalla siitä kassahihnalla kasetit irti ja pyytämällä ystävällisesti myyjää kärräämään styroksilla ympäröity elektoniikkaromu takaisin Kiinaan.

Toimituksen poiminnat