*

Anneli Jäätteenmäki Kestävyys testattu.

Kypros-tuki kiertää EU-lakeja

Kyproksen tukipaketti oli euroryhmältä paha ja hämmästyttävä virheratkaisu. Se on epäreilu ja tehoton. Se on ristiriidassa EU:n talletussuojadirektiivin kanssa.

Pienet talletukset olisi pitänyt jättää rauhaan. Alle 100 000 euron talletuksilla on EU:n talletussuojadirektiivin mukainen suoja. EU kiertää Kypros-päätöksellä omia lakejaan. Ei kannata Urpilaisen ja Backmaninkaan kehua tätä ratkaisua.

Euroryhmän uusi puheenjohtaja, Hollannin valtiovarainministeri Jeroen Dijsselbloem tulee europarlamentin talousvaliokunnan kuultavaksi torstaina. Tuolloin jälkipyykki Kyproksen tukipaketista varmasti jatkuu.

EU on vakuuttanut kansalaisille viimeiset kriisivuodet, että rahat eurooppalaisissa pankeissa ovat turvassa.

EU:n talletussuojadirektiivin määräys, että kansalaisten talletukset on suojattu 100 000 euroon asti, on ollut merkittävä. Sen ansiosta eurooppalaiset pientallettajat ovat voineet nukkua yönsä rauhassa.

Kyproksen tukipaketti häiritsee kyproslaisten ja muiden tallettajien yöunia. Paketti sisältää talletusveron kaikista pankkien talletuksista. Virallisesti kyseessä on vero, mutta käytännössä talletusten leikkaus.

Kyproslaisten luottamus pankkeja kohtaan on nollassa. Talletuspaon odotetaan jatkuvan, kun pankit avaavat jälleen ovensa.

On selvää, että tallettajien epäluulo pankkeja kohtaan kasvaa kaikkialla. Erityisesti kriisimaissa, kuten Espanjassa ja Italiassa, tilanne voi johtaa arvaamattomiin seurauksiin.

On sanottu, että vero on ainutkertainen. Mutta niin piti Kreikankin tukipaketin olla.

Tähän mennessä Kreikalle on annettu jo kolme tukipakettia. Pahoin pelkään, että lisää on vielä tulossa.

Ero eurosta olisi ollut taannoin oikea vaihtoehto Kreikalle. Se olisi ollut oikea ratkaisu nyt myös Kyprokselle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Heli Hämäläinen

Barroson ja Rehnin ohjastama EU:n kuolemantähti on kohdistanut tuhosäteensä nyt Italiaan ja Espanjaan. Kohta mennään ja kovaa.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Mihin suuntaan Kyproksen dominopelinappulat kääntyvät eli tekeekö Kypros Islannin temput? Oliko talletusvero Suomen keksintö? Mikä osuus Venäjällä on asiaan? Pitävätkö taloustoimittajat yllä EU-papiston kuplamaista eliittitaloutta? Horjuuko euroeliitin savijalat? Onko Kyproksella Islannin mahdollisuudet taloutensa ja pankkimaailmansa pelastamiseen? IMF kehuu Islannin kykyä selviytyä talouskriisitään;mutta se ei ollut EU-/eikä euromaa.

Kuinka käy EU:n , EMU:n ja Euron tässä näytelmässä? Entä Suomen? "Ovatko velat kohta saatavia?"

VRT. http://arhikuittinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/3576...

http://www.taloussanomat.fi/uutiskommentit/2013/03...

Heli Hämäläinen

Tilanne on sekava eikä enää laillisuuteenkaan voi vedota kun legitimiteetti on menetetty. Mielenkiintoiseksi kansanvallan näkökulmasta tämän asian tekee Europarlamentin hyväksymän perusoikeuskirjan suhde hallitusten väliseen sopimiseen. Onhan perusoikeuskirjan 17 artiklassa säädetty omistusoikeudesta.

http://eur-lex.europa.eu/fi/treaties/dat/32007X121...

"Keneltäkään ei saa riistää hänen omaisuuttaan muutoin kuin yleisen edun sitä vaatiessa laissa säädetyissä tapauksissa ja laissa säädettyjen ehtojen mukaisesti ja siten, että hänelle suoritetaan kohtuullisessa ajassa oikeudenmukainen korvaus omaisuuden menetyksestä. Omaisuuden käyttöä voidaan säännellä lailla siinä määrin kuin se on yleisen edun mukaan välttämätöntä."

Nythän tuo lakialoite kaatui Kyproksen parlamentissa. Verottamista ei voi tehdä ilman lakia oikeusvaltiossa. Mutta mikään laki ei turvaa omaisuutta konkurssissa. Näin ollen suvereeni Kypros on ottanut kohtalonsa omiin käsiinsä. Niin hyvässä kuin huonossa. Kypros hylkäsi hallitusten välisen sopimuksen, joten sen pakottaminen voimaan loukkaisi koko EU:n muodostavaa sopimuskokonaisuutta vastaan.

Käsitykseni mukaan tässä voitaisiin edetä konkurssilainsäädännön mukaan, jossa edunsaajien tulee miettiä akordia vaihtoehtona pankkien täydelle kaatumiselle. Mutta putsaa se täysi konkurssikin pöydän, tosin kaikkein vahvimpien eduksi. Minkään EU:n tai jäsenvaltion ei kuitenkaan tulisi olla tuolla haaskalla. Jätetään pääomittaminen briteille ja venäläisille.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Anneli, seuraava toimenpide Kreikan kohdalla on Saksan syksyisten vaalien jälkeen tehtävä velkojen huomattava leikkaus. Silloin myös suomalaisten veronmaksajien harteille kipataan tuntuva "maksumääräys". Tästä on jo todennäköisesti käyty alustavaa keskustelua, mutta Saksan tulevista vaaleista johtuen on Merkel vaatinut toimenpiteen tapahtuvaksi vasta vaalien jälkeen. Merkel pelaa näin omaa poliittista peliä uudelleen valinnan suhteen.

Kypros on toivoton viritelmä ja pelastaminen mm. osittain suomalaisten tuella on virheliike. Annetaan impulssi muillekin väärinkäytöksille hyväksyttäväksi muiden maiden veronmaksajien piikkiin, josta jo yksi esimerkki ennen Kyprosta eli Kreikka. Ja jatkoa seuraa kun om aloitettu.

Käyttäjän AnteroTossavainen kuva
Antero Tossavainen

Ensiksikin, Suomen ei olisi pitänyt liittyä EMU:n koskaan, mutta vilpillisesti vietiin.

Suomen ero EMU:sta olisi pitnyt suorittaa 5v sitten.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Mikään valheelle rakennettu ei tule kestämään. Näin on ollut ja tulee aina olemaan.

Mauri Hyhkö

Ei mitään uutta Eu-auringon alla. Kaikki periaatteet on rikottu jo ajat sitten, Saksan ja Ranskan toimesta ensimmäisenä. Jos Italia tulee vielä kerjuujonon jatkoksi, niin saksalaisillakin loppuu kärsivällisyys, varsinkin kun julkisuuteen on vuotanut Ekp:n tutkimus, jossa todetaan italialaisten kotitalouksien olevan keskimäärin yli kaksi kertaa vauraampia kuin saksalaiset.file:///C:/Users/hp/Downloads/a-politically-explosive-secret-italians-are-over-twice-as-we.html

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Mauri Hyhkö. Totta puhut. "Kypros -tuki on ristiriidassa EU:n talletussuojan kanssa. Pienet talletukset olisi pitänyt jättää rauhaan. EU kiertää (EVM:n jne kautta) ja Kypros päätöksellä omia lakejaan. "

Hurskastelua ja pilatusmaista toimintaa esimerkiksi Rehniltä puhua samoin sanoin kyproslaisten piensijoittajien puolesta.

Mutta eipäs hän puhunut aikoinaan Suomen ja muiden euromaiden veronmaksajien puolesta, kun kriisimaita piti ja yhä pitää "pelastaa".Nyt Kypros ja kohta varmaan Italia ja Espanja jne... Vaan "komissaario" Rehn kävi kävi pelottelemasta Suomenkin hallitusta Mr.Markkinvoimien auttamiseksi, ettei se vain suutu... Ettei vain isojen EU-maiden sijoitukset ja pankit kärsisi tappioita. Härskiä on maksattaa - uhkailemalla ja pelottelemalla ja alkuperäisiä maakohtaisia vastuusopimuksia rikkomalla - muidenkin euromaiden töppäyksiä, vajeita ja (sijoitus)tappioita. Suorastaan rikollista, kiristäen uhaten...

Uusia tutkimus-ym. tietoja (Hesari/A5 11.3.2013 Vieraskynä. Antti-Ville Suni: "EU:n virkamiesten pitäisi kertoa totuus taloudesta." Jutussa mainitaan De Grauwen ja Jin tutkimus, johon ei tässä tarkemmin puututa. Mutta se todistaa, että säästötoimien ainoa merkitys on ollut negatiivinen.
(Tässä Rehn ja nobelisti Krugman ovat napit vastakkain.)

Mitä suuremmat säästötoimet, sitä pienempi ja negatiivisempi talouskasvu. Säästöt ovat supistaneet voimakkaasti euroalueen talouskasvua ja siten pahentaneet jäsenmaiden velkakurimusta. + Yksi lisärinnastus:

Esko Seppänen puhuu kirjassaan EMUmunaus, että EU soveltaa virheellisesti sisäistä devalvaatio-deflaatiopolitiikka ja aiheuttaa samat "kurjistamis"-oireet kriisimaille pyrkimyksissään liittovaltioon. Hänen mielestään pitäisi soveltaa vahvaa euroa keventävää ja sopivan kokoista inflaatiopolitiikkaa, jotta saataisiin euromaiden vienti ja talous vetämään, mutta se ei sopine EU/EMU/EKP:n liittovaltiokaavailuihin.Samaa mallia kun Suomessa 1990-luvun pelastuspolitiikassa markan devalvoinnit ja kelluttaminen auttoi puolen miljoonan työttömän työllistämiseen ja tuotannon kohentamiseen. Euro on nyt Seppäsen mielestä liian vahva, ja joidenkin mielestä EU-korot keinotekoisen matalat. Mutta Suomen AAA-luokitus on taas huijausta pitää Suomi hyvänä lypsylehmänä. (Ylivalkaannutettunakin)!

Yhdysvallathan haastoi oikeuteen jokin viikko sitten luottoluokittaja Standard & Poor'sin vilpillisistä luottoluokituksista , jotka aiheuttivat maailmaa kattavan finanssikriisin. Yhdysvallat onkin alkanut pestä omaa likapyykkiään. Milloinhan Euroopan unioni ja Suomi?Siirto rahanpesukoneista
poliittisiin kirjopyykinpesukoneisiin on nyt ajankohtaista!-Hesari jatkaa...

-"EU-komission tuoreimmat kasvuluvut osoittavat selvästi, että jäsenmaiden säästöpoliitiikka on kuristanut euroalueen taloutta pahasti. Surullista on havaita, että niin EU-komissaarit kuin virkamiehetkin myötäilevät isoja jäsenmaita turvatakseen oman urakehityksensä. Uskollisuus erityisesti isoja EU-maita kohtaan painaa enemmän kuin EU/EMU-kansalaisten etu.Härskiä!

-Komission tarkoituksena on toimia teknokraattisena elimenä, joka valvoo
EU-kansalaisten etuja puoluepolitiikan sijaan. (Kritiikki: valvoo pikemminkin EU-eliitin kuin EU-/EMU-maiden ja niiden kansalaisten etuja!?)
SIKSIPÄ:
- EU-komissaarien ja virkamiesten ura on isojen EU-maiden käsissä.(HS).

Mika Samuel Kiekkijev

Hassua, että aiemmin kirjoittamani kommentti poistui kuin tuhka tuuleen?

Todellisuudessahan suomen osalta EU-lainsäädännön rikkomisen aloitti KEPU ollessaan pääministeripuolueena ja rikkoen "toisten maiden velkoja ei makseta" sääntöä.

Onhan se toki niinkin, että keskiverto kepulainen puhuu aina niin totta kuin osaa ja deletoi epämiellyttävät kommentit. Juuri siksi printscreen kopio on paikoillaan

Käyttäjän jaatteenmaki kuva
Anneli Jäätteenmäki

Arvoisa Mika Samuel Kiekkijev, kiitos kommentista. Olisiko teillä itse asiasta jotain sanottavaa?

Mika Samuel Kiekkijev

Juurihan sanoin, mutta yksinkertaistaen sama asia.

On ehkä hieman myöhäistä tahi vaihtoehtoisesti äänestäjien vakavaa aliarvioimista nostaa esille EU-säännösten kiertämisen, kun niitä on rikottu erittäin vakavasti jo ihan alusta asti ja erityisesti ensimmäisestä ns. tukipaketista eteenpäin.

Suomalaisten ammattipoliitikkojen suurin ongelma tässä ajassa on se, että he edelleen luottavat äänestäjien sinisilmäisyyteen, sekä erittäin lyhyeen poliittiseen muistiin, kun samalla yliarvioivat omat mahdollisuutensa mielikuvien luojina, mielipiteiden luojiksi eväät ovat uutistulvan keskellä aivan liian kevyet.

Pentti Järvi Vastaus kommenttiin #11

Noinhan se on, kuten Herr Kiekkijev sanoo, mutta tässä Kypros-asiassa Jäätteenmäen Anneli on oikeassa ja vaarana todellakin on, että tallettajat muissakin kriisimaissa alkavat laittaa rahojansa tyynyn alle.

Mauri Hyhkö Vastaus kommenttiin #14

Tyynyn alla on jo, eikä euroina!

Käyttäjän KristinaKalliojarvi kuva
Kristiina Kalliojärvi

Anneli Jäätteenmäki, jos lähtee luistelemaan heikoille jäille, on turha harmistua, jos jää vähän natisee. Mutta jos sinulla on ennen julkaisematonta tietoa, joka vapauttaa Keskustan osavastuullisuudesta tähän tukipakettihelvettiin joutumisesta, sinullahan on nyt mahdollisuus se tässä julkistaa.

Käyttäjän Ari-MattiOrrenmaa kuva
Ari-Matti Orrenmaa

Ei ole ensimmäinen kerta kun EU rikkoo omia lakejaan, jäsenmaissa se tuntuu olevan enemmänkin jo sääntö ennenkö poikkeus.
Nyt on päästetty kyllä sellainen mörkö vapaaksi, jota euroeliitti tulee vielä jossain vaiheessa katumaan. Uskon, että moni katuu jo nyt.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Jäätteenmäki tahtoo varmaan sanoa, että Kreikan velkasaneerauksenkin piti olla yksittäiseksi jäävä tapaus? Saneerauksessa EKP:n epäreilu bondiswappi on sekin varmasti yksittäistapaus. Samoin Kyproksen pääomakontrollit. Espanjankin tilanne on omalta osaltaan poikkeuksellisen haasteellinen (pankkikriisin laatu), ja niinhän on Italiankin (poliittinen pattitilanne).

Jännitetään sitä, onko 1. euromaan lähteminen sekin yksittäistapaus. Ei ole.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Huonona verauksena, tämä muistuttaa Heinolan löylykilpailuja v:lta 2010 (jolloin Kreikka I:een sitouduttiin), joissa kukaan ei halunnut ensimmäisenä lauteilta pois (voittopalkinnon toivossa?), vaikka kipeätä tekee.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010080712157665_u...
"Kilpailijat olivat mukana omalla vastuullaan, ja he olivat käyneet lääkärintarkastuksessa ennen kilpailua."
(EU-perussopimuksiin oli sitouduttu ja pankkien stressitesteissä oli käyty...)
Mutta: edes kilvan voittanutkaan ei enää halua kisoihin...

Käyttäjän harrimakipetaja kuva
Harri Mäki-Petäjä

Euromaiden valtiovarainministerit aikovat ryöstää tukipakettiinsa rahaa suoraan ihmisten pankkitileiltä. Näin on tarkoitus tehdä Kyproksen tukipaketin kohdalla. Kuinka kauan Kataisen kuuden puolueen sekasotkuhallitus haluaa jatkaa näiden tukipakettien jakamista?

Erkki Penttinen

Katainen voi jakaa pakettejaan niin kauan kuin haluaa sillä kukapa häntä siinä estäisi koska oma järki ei riitä arvioimaan tilanteen järkevyyttä
ja hänen tukijansa ovat pitkän ja ruskean kielen omistajia kun kansa on
niin tyhmää että antaa tämän kokoomus klikin toimia maassamme miten tahtoo.

Pentti Järvi

Olli Rehn joukkioineen on nyt puuhaamassa kevyempää veroprosenttia (3%) pientallettajille, mutta se ei paljoa lohduta. Saksalaisen ekonomisti Bofingerin sanoin:

"That wouldn't change anything. If you live in a home, then you expect 100 percent safety. If someone says to you, "Three percent of your roof could cave in," then you still wouldn't want to live there anymore."

kati sinenmaa

EU-porukka suunnittelee kaikille eu-alueen ihmisille talletusveroa.
Eliitti tietää jo, ettei eliitti voi turvata jatkuvaa ansiotason nousuaan enää rokottamalla AAA-maita, vaan nyt sen pitää ottaa palkkansa suoraan kansalaisten taskuista.

Samaan aikaan julkinen valta vaatii kansan valtaa konsulttien käsiin:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013031916799277_u...
Ja konsultit ovat samoja kuin eliitin konsultit.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Olen ymmärtänyt, että myös Euroopan parlamentti haluaisi paisuttaa seuraavaa 7 vuoden budjettikehystä. Sekin raha otetaan jäsenmaiden veronmaksajilta.
Pitääkö tämä paikkansa?

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Ihmetyttää, että elinkeinoelämän Etlan väki puolustelee EU:n talletusveroa ilman tarkempaa kohdennusta (esim. pientalletusten vapauttamista). Sixten Korkman vaati veron koventamista. Tänään televisiossa taisi olla Etlan tutkimusjohtaja Kotilainen, joka puolusteli veroa ja taas ilman tarkennuksia.

Taannoin pankki yritti myydä minulle eläkevakuutusta. Kun ilmeni että pankki leikkaisi alkajaisiksi itselleen 5 prosenttia tallettamastani summasta, päätin keskustelun siihen.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

"Ero eurosta olisi ollut taannoin oikea vaihtoehto Kreikalle. Se olisi ollut oikea ratkaisu nyt myös Kyprokselle"

Et sitten maininnut, että myös Suomen ero Eu/eurohimmelistä olisi meille se ainoa oikea ratkaisu. Ja se, että meidän tulisi tehdä tämä pesäero mahdollisimman pikaisesti!

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

EU ja euro ovat aiheuttaneet kriisimaiden ylivelkaantumisen ja sijoittajien luottamus euroalueeseen on kadonnut. Nyt halutaan myös kadottaa tavallisten tallettajien luottamus pankkeihin.

Talletuspako alkaa Kyprosella heti kun pankit avaavat ovensa ja se voi levitä myös muihin kriisimaihin. Pankeille ei ole niin paljon rahaa että ne voisivat maksaa kaikille tallettajille, joten näköpiirissä voi olla väkivaltaisia mellakoita kun ihmiset eivät saakkaan rahojaan.

Nyt olisi jo korkea aika puhaltaa peli poikki ja rajoittaa tappiot tähän. Eduskunta hyväksyi EVM sopimuksen kesäkuussa 2012 ja me olemme sitoutuneet maksamaan sille vielä noin 12 miljardia. Sen voi purkaa sillä perusteella ettei EU noudata tehtyjä sopimuksia, miksi meidänkään pitäisi.

Tämäkään ei tule riittämään vaan jatkoa seuraa, olemmeko me valmiita tuhoamaan myös Suomen talouden ja hyvinvoinnin tämän kommunistisen kokeilun vuoksi ?

Juhani Piironen

Olen tätä asiaa kommentoinut blogeissani.

Eläkemummon viimeiset rahat ovat vain propagandaa.

Tallettajat saivat 7 prosentin koron, joka nyt pyydetään takaisin.

http://juhanipiironen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/135...

http://juhanipiironen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/135...

Pentti Järvi

Olet oikeassa tuossa asiassa, mutta kun tämä onkin enempi psykologinen juttu. Kerran luin jännän romaanin, muistaakseni nimeltään Raha (amerikkalainen kirjailija), jossa jostain syystä tallettajat alkoivat jonottaa nostaakseen rahansa, vaan kun niitä rahoja ei ollutkaan tarpeeksi...

Juhani Piironen

Saatan vaikka olla lukenut saman kirjan. Tiedän mitä talletuspako tarkoittaa. Torstaina tietää moni muukin.

Huono juttu, mutta niin on yhteisvastuukin.

On kaksi huonoa vaihtoehtoa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Anneli Jäätteenmäki 18.3.2013:
"Ero eurosta olisi ollut taannoin oikea vaihtoehto Kreikalle. Se olisi ollut oikea ratkaisu nyt myös Kyprokselle."

Timo Soini 10.5.2010:
"Mikä siis avuksi; ensin Kreikka ulos euroalueesta ja tulevan drakman devalvaatio 30-40 prosentilla ja EU:n hajauttaminen talous- ja vapaakauppaliitoksi."
"Mitä EU-maat tekevät? Lapioivat rahaa kankkulan kaivoon ja vaativat lisää integraatiota. Se vain pahentaa tilannetta, jossa hyviä ratkaisuja ei ole."
http://timosoini.fi/2010/05/missa-eu-siella-ongelma/

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Eu on vanhojen kommunistien Barroso ja Merkel käsissä ja he noudattavat samoja oppeja kuin esikuvassaan Neuvostoliitossa. Siellä sosialismin aiheuttamia ongelmia korjattiin lisäämällä sosialismia. Lopputulos oli onneksi hyvä, koko paska romahti itse tehtyihin ongelmiin.

EU:ssa euron ja liian erilaisten talouksien ja kultturien taloudellisesta yhteenliittämisestä aiheutuvia ongelmia korjataan liittämällä näitä entistä enemmän taloudellisesti yhteen. Lopputulos on jo onneksi tiedossa, EU tulee tuhoamaan itsensä samalla tavalla kuin Neuvostoliitto ja pääsemme taas elämään vapaassa europassa ilman sosialismia ja keskusjohtoista komentotaloutta.

Neuvostoliitto kaatui siihen, että ideologia ajoi aina tosiasioiden yli ja EU ja euro kaatuu samaan, virheitä ei haluta tunnustaa ajoissa vaan ideologiaa noudattaen ajetaan täysillä päin seinää.

Pentti Järvi

Aamu-tv:ssä taloushöpisijät sanoivat EU:n olevan poliittinen liitto. Rauhanliikkeeksi eivät sitä sentään kehdanneet kutsua enää.

Käyttäjän KristinaKalliojarvi kuva
Kristiina Kalliojärvi

Sehän tässä eniten pelottaa: onko tästä Epärehellisestä Unionista enää mahdollista päästä ilman pahempia seuraamuksia eroon. "Se on kaikki halpaa, mistä rahalla selviää." Mutta selvitäänkö pelkällä rahalla. Ironista olisi jos Rauhannobelin jakajat huipentaisivat uransa hirtehishuumorin stand-up-koomikkoina EU:n aikaansaamaan väkivallan kaaokseen.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kyproksella protestoidaan. "NÄPIT IRTI KYPROKSESTA" julistavat.
Olen samaa mieltä. Älkää Urpilainen väkisin työntäkö pankkitukea.

Hannu A Virtanen

M Issakaiselle # 34:

Tässä on ikivanha lista niistä kootuista valheista, joita EU-uskovaiset levittelevät toistaiseksi ilman seuraamuksia:

- Uusia tulijoita riittää edelleen, joten euron seksikkyys ei liene kadonnut mihinkään. http://www.talouselama.fi/uutiset/eupomo+euro+on+y...

- EU määrää jo nyt kuinka Suomen tulee hoitaa susikantaansa

- Intergraatiota syventämällä saadaan suomalaisissa eläkerahastoissa lojuvilla 150 MRD paikattua etelä-euroopassa toimivien eläkerahastojen kestävyysvajetta.

1. Fantastista!
2. Suomi pystyi "taittamaan nettomaksuosuuden kasvun"
3. Velkaantuminen saatava kuriin (9 v. jatkunut valhe) - lisää velkaa joka vuosi!
4. Ruuan hinta laskee
5. Ei koske meitä
6. Kannamme vastuuta
7. Hei, me tienataan tällä
8. Se on pölhöpopulisti joka muuta väittää
9. Monikulttuurisuus ja maahanmuuttajat ovat suuri voimavara
10. Kansan tuki Suomen EU-jäsenyydelle on vahva, Suomi pysyy Euroopan Unionissa etuineen ja vastuineen.
11. Otetaan niskalenkki markkinavoimista
12. Olli Rehn käskyttää ministereita hiljaisiksi - Aalto yliopiston johtaja tyrmistyi
13. EU:ssa tehdään yhä enemmän suomalaisia miellyttäviä päätöksiä.
14. Neuvottelijamme palaavat yhä useammin Brysselistä näyttäen voitonmerkkiä, vaikka palaisivat kotimaahan paljain jaloin.
15. Poliisi ajetaan alas ja armeija osallistuu imperialistisen USA:n hegemoniaan ja siirtomaasotiin

http://www.uusisuomi.fi/raha/57144-olli-rehn-kasky...

Ylen julkaisutoimintajohtaja Olli-Pekka Heinonen siirtyy pääministeri Jyrki Kataisen (kok) valtiosihteeriksi valtioneuvoston kansliaan.
(Uskollisimmille, Tyhmimmille muttei taitavimmille löytyy aina tilaa ) Mitä isomman vahingon teet, sitä isommalle EU-pallille pääset.

Suomen liittyessä EU:hun, kananmunien ja broilerin hinta laski siksi aikaa kunnes suomalainen tuotanto oli tapettu, sitten hinnat nousivat vielä alkuperäisistäkin korkeammalle!

Nyt sama tehdään sikaloille ja pikku sahoille , puupäinen kansa maksaa ja jatkaa maanpettureiden äänestämistä!

Elinvoimaisen maaseudun ja pienyritysten lahtauksessa on käytössä kaikki mahdolliset ja mielipuolisimmat mediavalheet mitä ajatella saattaa

Täytyy olla todella idiootti jos kannattaa kokoomusta, stubbia tai kataista

http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY
"Katainen puhuu suorassa lähetyksessä niin totta kuin osaa"

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2013/02/17/n... jan-hurri/nain-eu-hoynayttaa-hyvauskoisia-holmolaisia

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=6558 Veronkanto-oikeus EU:lle

http://koskela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/124217-kat...

http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/13229...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128853909292...

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p... Suomen Keskiluokka Saatu Äänestämään Itsetuhoisesti, Super-Petoksilla.

Hannu A Virtanen

Kypros on pienin.
Ja nyt jo veronmaksajien taskuilla.

Roistot jatkavat laukkaansa pidäkkeettömästi.

Nykyään ihmiselle tarjotaan valmis mukavuusalue, johon se totutetaan. Ihminen ei lopulta halua poistua mukavuusalueeltaan, joten kaikki informaatio, joka vaikuttaa epämiellyttävältä, sivuutetaan.

On kivempaa katsoa söpöjä kissoja ja juoda kokista, ja syödä vahvoja särkylääkkeitä.
Tieto lisää tuskaa, ja kukaan ei halua tuskaa. Olemme ihmiskuntana hävinneet jo taistelun näkymätöntä kättä vastaan, joten turha pyristellä.

Raha hallitsee kaikkea. Rahan ylläpitäjät suunnittelevat sodat, rahoittavat molemmat puolet,päättävät johtajista, ja päättävät kuka elää.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Sinipunan mottona: "Tehdään vaan niin kuin EU-rosvot määräilee!"

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kaipaan vanhaa Neuvostoliittoa. Todistettuamme ensin itsenäisyytemme, saimme NLn naapurina elää nykyistä itsenäisempää elämää.

Mauri Hyhkö

Joo, ja lenkkareilla sekä sukkahousuilla sai pa-duunari kerrankin elämässään tuntea pienen hetken olevansa melkein herra.

Käyttäjän KristinaKalliojarvi kuva
Kristiina Kalliojärvi

Jos Jouko Pihoon on uskomista, niin Venäjän kainaloon tässä vielä joudutaan (13.6.). Ja tiedätkö Jarmo Lauros, mikä tässä on pahinta. Se, että se melkein tuntuu pienemmältä pahalta.

Käyttäjän RistoSalmela1 kuva
Risto Salmela

Tarkoittaako tiukan tädin sijoittajavastuu sitä, että eurooppalaisen pieneläkeläisen on syytä pyytää eläkkeensä käteisenä eikä pankkitilille, jotta se paremmin riittäisi koko kuukaudeksi.

Mauri Hyhkö

Suomessa ennakoidaan jo, palkkojen käteismaksu aiotaan kieltää lailla. Ennen vanhaan rouvat kehuivat miehiään: "Meidän Kalle on kunnon mies, aina tuo tilipussin avaamattomana kotiin."

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

EU:ssa kirjoiteellan erään mepin mukaan salaisia kirjekuoria päätöksistä kuin enenaikaan"ruskeat kirjeet huippu-urheilijoille. Yhtä salaisia kuin potilastiedot ulkopuoliselle tai enemmänkin.

Pentti Järvi

Kyproksen eduskunta ei nyt kumminkaan ole hyväksynyt tukipakettia.

http://www.welt.de/wirtschaft/article114585894/Zyp...

Käyttäjän pasipulkkinen kuva
Pasi Pulkkinen

Täysin riippumatta "talletusveron" toteutumisesta on sen uhka saanut aikaan sen mikä oli tarkoituskin, eli Euro-alueen sisäisen veroparatiisin näivettymisen. Talletusveron uhka varmistaa pääomapaon Kyprokselta, jolloin Kyproksen mahdollisuus pitää yllä "veroparatiisi" -statustaan romahtaa.

Kyproslaisien halu suojella pankkejaan on ymmärrettävää. Onhan se heille merkittävä työllistäjä. Jos kuitenkin tarkastellaan reaalitaloutta ei heidän pankkisektori tuota mitään reaalitalouteen, joten kyse on vain tulonjakokoneen osasesta, joka imuroi pääomia muualta Euro-alueelta. Toisaalta Britannian halu suojella omaa finanssisektoria on samalla tavalla lähes hyödytöntä reaalitalouden tuotannon kannalta vaikka hyödyttääkin Lontoon pankkireja.

Pentti Järvi

On aika hupaisaa, että oikeastaan kukaan ei kehtaa tunnustautua noiden pientenkin talletusten (alle 100k) isäksi.

Isommista olisi voinut napata esimerkiksi 7% miljoonaan asti ja siitä ylöspäin 20% 10miljuunaan. 10-100 miljoonaa 30%.

ulf fallenius

Yksi demari nainen kuulemma ollut vahvasti kehittämässä tätäkin soppaa.

Toimituksen poiminnat