*

Anneli Jäätteenmäki Kestävyys testattu.

Verovilppiä vai verosuunnittelua?

"Verosuunnittelu lihottaa Stora Enson sellusampoa", Talouselämä -lehti uutisoi eilen nettisivuillaan. Lehden mukaan Stora Enso on välttänyt verosuunnittelulla miljoonien eurojen maksun Suomeen.

Stora Enson verosuunnittelu ei ole laitonta. Sitä tekevät muutkin kansainväliset yhtiöt. Mutta tunnollisesti veronsa maksavien kansalaisten keskuudessa asia herättää hämmennystä.

Verosuunnittelun, veron kiertämisen ja verorikoksen välinen raja ei ole aina selvä. Tulkintaan vaikuttavat muun muassa EU-oikeus, verosopimukset ja perusoikeudet.

Laittomaan veropakoiluun on puututtava selvästi nykyistä tehokkaammin. Tiukemman lainsäädännön lisäksi tarvitaan lisää valvontaa ja kovempia rangaistuksia.

Euroopan parlamentissa on tällä hetkellä käsiteltävänä tilinpäätös- ja avoimuusdirektiivit. Niiden tavoitteena on estää veropakoilua ja korruptiota erityisesti öljy-, kaasu-, kaivos- ja metsäaloilla.

Ongelmat eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään luonnonvara-aloihin, vaikka ne erityisesti kehitysmaita koskettavatkin. Tästä syystä uusi lainsäädäntö pitäisi laajentaa koskemaan kaikkia suuria kansainvälisiä yrityksiä.

Kustannuksia uuden lain velvoitteista ei yrityksille käytännössä syntyisi. Kaikki vaadittavat tiedot ovat jo heillä itsellään käytössä. Nyt ne pitäisi vain julkistaa.

Miksihän yritykset niin kovasti vastustavat tilinpäätös- ja avoimuusdirektiivejä? Jos kyse on laillisesta verosuunnittelusta, niillä ei pitäisi olla mitään salattavaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

. suvituuli

"Miksihän yritykset niin kovasti vastustavat tilinpäätös- ja avoimuusdirektiivejä? Jos kyse on laillisesta verosuunnittelusta, niillä ei pitäisi olla mitään salattavaa."

***

Yksityiset yritykset eivät ole julkisia laitoksia. Ne ovat y k s i t y i s i ä.

Niillä on paljonkin salattavaa. Mihin niillä on myös täysi oikeus. TIetysti osakeyhtiölain ja corporate governance - sääntöjä kunnoittaen.

***

Voisiko edustaja Jäätteenmäki kertoa, oliko viime vuosi 13. vai 14. vuosi peräjälkeen, kun Euroopan Unionin tilintarkastajat eivät myöntäneet EUlle tili- ja vastuuvapautta?

Jos kyseessä olisi yksityinen yritys, sen tileistä vastaavat henkilöt olisivat jo moneen kertaan tiilenpäitä lukemassa. Miten EUssa?

Käyttäjän kunniatohtori kuva
Kaarlo Hedström

Pitäisi puuttua myös julkisen sektorin työntekijöiden veronkiertoon ja harmaaseen talouteen. Virkamies kiertää veroja ilmoittamalla ylisuuria ajokilometrejä kilometrikorvaukseen. Virkamies kiertää veroja vääristämällä matkaraporttejaan ja käyttämällä julkisia työvälineitä omiin yksityisiin tarkoituksiinsa. Virkamies kiertää veroja olemalla kahvitauoilla ja ruokatunneilla liian kauan. Sanalla sanoen julkisen sektorin hallintovirkamies on suurin veronkiertäjä ja suurin roisto tässä harmaan talouden maailmassa.

Kasper Konttinen

Esimiehen tehtävä on valvoa näitä asioita. Virkamiehet eivät tee virkamatkoja omiin nimiin kuten jotkut kaupparatsut. Se joka hyväksyy matkalaskun pitää olla perillä, mikä on ollut matkan tarkoitus.

Kansanedustajatkin näkyvät istuvan siellä täällä vaikka pitäisi olla istuntosalissa.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

EVM tulee olemaan oikea kukkanen tuossa avoimuudessa ja verosuunnittelussa. Sen ei tarvitse varoa verovilppiä,eikä sen tarvitse tehdä verosuunnittelua. Kannataisiko tähän käyttää vähän panoksia!

Isänmaalliset suuryhtiöt kyllä suorittavat veronsa, mutta onko niitä?

Jaakko Anttila

Suvituuli ampuu tykillä hyttystä.

EU:n talousarvio on vain runsaat kaksi kertaa suurempi kuin Suomen valtion talousarvio.

EU:ssa on 550 miljoonaa asukasta. Suomessa on 5,5, miljoonaa asukasta.
Ja vain murto-osa EU:n varojen käytöstä aihettaa edellä paasatun ilmiön.

. suvituuli

Aika erikoinen kommentti!

Puolustatte siis sitä, ettei EUn tilejä ole tilintarkastajien toimesta hyväksytty sitten 1990-luvun? Erikoista...

EUn budjetti vuodelle 2012 on n. 130 miljardia euroa.

Minun mielestä se on p a l j o n rahaa - varsinkin kun jokainen siellä tuhlattu euro on julkista, eurooppalaisten v e r o n m a k s a j i e n ankaralla työnteolla ansaittua varallisuutta.

Viljami Aarbakke

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. EU:n tilintarkastustuomioistuimen "declaration of assurance" on aivan eri asia kuin yksityisten yritysten tilintarkastus. EU:n tilintarkastustuomioistuin ei voi myöntää vastuuvapautta jos kirjanpidossa on pilkkuvirhe tms vaikka kaikki toiminta olisi laillista. Vaikka virhe koskisi vain hyvin pientä ja vähämerkityksellistä alaa tai varsinaista virhettä ei edes olisi, byrokraattisuuden vuoksi tilintarkastustuomioistuimen puitää evätä koko vastuuvapaus. EU ei saa sääntöjen byrokraattisuuden vuoksi vastuuvapautta vaikka kaikki olisi laillista, yksityinen taho saa vastuuvapauden paitsi jos se syyllistyy merkittäviin laittomuuksiin. EU:n komissiolle on myös asetettu kirjanpidon suhteen aivan eri vaatimukset kuin yksityisille yrityksille. Niin komission kuin tilintarkastajien mukaan vaatimukset ovat niin byrokraattisia ja vaikeita , että ne on käytännössä mahdottomia toteuttaa. Siksi jotkut asiaan perehtymättömät keltaisen lehdistön lehdet revittelevät sillä, ettei vastuuvapautta ole myönnetty 15 vuoteen. Selvityksen mukaan EU:n budjetista 0,09 % varoissa on epäselvyyttä, uskaltaisin väittää että monessa suuryrityksessä isompi osa valuu korruptioon ja muihin epäselvyyksiin. Joka tapauksessa koko keskustelu on outoa vastakkainasettelua, toki EU:n tilejä tulee valvoa kaikin keinoin, mutta veroparatiisit ja veronkierto/verosuunnittelu ovat myös eurooppalaisille veronmaksajille yhtä lailla haitallisia kuin julkisen sektorin epäselvyydet ja korruptio.

. suvituuli

"ettei vastuuvapautta ole myönnetty 15 vuoteen."

No tulihan se sieltä - kiitos!

Käyttäjän JarnoMkel kuva
Jarno Mäkelä

EU parlamentin pitää myös estää veroparatiisien hyödyntäminen veronkierron välineenä. Veroparatiisien toiminta on edesvastuutonta ja haittaa rehellisesti toimivien yritysten liiketoimintaa ja mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa. Toistaiseksi veroparatiisien uhkaa talousjärjestelmälle ei ole otettu vakavasti.

Ohessa kesälukemista: Aarresaaret - Miehet jotka ryöstivät maailman

http://www.intokustannus.fi/kirja/aarresaaret/

Petri Lahtinen

Tunnustettaessa Paratiisin olemassaolo tunnustetaan implisiittisesti samalla myos Helvetin olemassaolo.

Käyttäjän JouniNordman kuva
Jouni Nordman

Mitenkä musa alkaa tuntuu jollane kommareiden valtaan nousu kaipuu. Itse olen sitä mieltä että tälläset keskusjotoiset laitokset pitäis ilam muuta olla tili velvolisia ja niiden kaikki paperit pitäis olla julkisia. sillä on harha luulo että tollasii paikkoihin ei korruptio pääse pesityy, siitähän on hyvänä esimerkkinä tämä hyvä veli järjestelmä millä Kreikka, Irlanti ja Portugali on suojeltu viimeiseen asti ennekuin rysähti paskathousuihin.
Onnekis yksityisellä yhtiöllä on aina, että on vastuussa monee paikkaan, siitähän niitä ei voi syyttää että ostavat tilitoimistoilta asiantuntioita veroratkasuihin, jotka on verottaja henkilökuntaa pätevänpiä. Sitä ei varmaan voi laittomaksi sanoa, jos on enemmän tieto verolaeista kuin on valtiolla itsellään. tästä on hyvänä esimerkkinä ALV pykälät, niistä parhaat osaajat ovat aivan muualla kuin Byrokratian rattaissa, sillä niille maksetaan ihan toisella lailla yksityisellä puolella. On meinaa ihan varma että ALV puolella jää huomattavasti isonpia rahoja saamati, kuin tolla mistä Jäätteenmäki kommentoi

Seppo Lavikainen

Miten lienee rouva Jäätteenmäen oma verosuunnittelu? Asiaa sinällään, että tällaiset suuret yhtiöt luikertelee veroista, mutta miljoona johtajat ovat sitten vaatimassa heikompiosaisten vyön kiristystä.
Pahinta on tämä monikansallisten terveyspalveluja tuottavien yhtiöiden veronkierto veroparatiisien kautta. Ei mene mitenkään järkeen, että päättäjät ovat myymässä kuntaliitosten saattelemana terveydenhoidon tuottamisen näille mehiläisille ja medoneille !!! Vaaditaan lisää verotuloja ja samalla rakennetaan jättikuntia, että suuret toimiat voisivat tarjota palvelujaan 100 000 ja isommille kunnille samalla pudottamalla pienet pois pelistä. Tällämenolla syrjäkylän mummo selviää korvatulehduksesta vain pankkilainalla.

Markku Laaksonen

"Laittomaan veropakoiluun on puututtava selvästi nykyistä tehokkaammin".

Siis laillista verosuunnittelua saa harjoittaa, onko mainitun yhtiön verosuunnittelu laitonta, tuskin.

Poliitikon mielilauseita on "on puututtava tehtävä" ym vastaavaa, yksityiskohtaista esimerkkiä ei kuitenkaan näy, vain näitä ympäripyöreitä maailmaa syleileviä lausahduksia. Siinä kaikki.

Markku Talikka

Jos laistetaan yhteiskunnallisista velvoitteista, jotka mielletään kuuluvan kaikille, kyllä silloin on kyse tarkoitushakuisesta vilpistä, eikä siihen auta sana-,käsitekikkailu.

Citycani *

Hmm. Kyllä, veronkiertokin on yksi epäkohta yhteiskunnissamme.

Mutta juuri tällä hetkellä koen huimasti suuremmaksi ongelmaksi sen, miten niitä kerättyjä veroja KÄYTETÄÄN.

Motivaatio maksella noita heikkenee lujaa myös ihan pikkufirmoilla ja tavis-kansalaisilla, kun maamme johto jakelee rahaa milloin mihinkin Euroopan kolkkaan *vakuuksina* ja *takuuksina* kriisiin, joka aivan varmasti paisuu vielä sittenkin, kun olemme konkassa itsekin.

Missä vaiheessa poliitikoilta katosi taju siitä, että he päättävät MEIDÄN rahoistamme, eivät mistään neutraalista ja kasvottomasta mammonaköntästä, joka *ei ole keneltäkään pois*, kuten eräskin pääministerimme eräässä yhteydessä vähemmän nerokkaasti lausahteli...

Maksoin veroja viimeksi eilen. Jos olisin voinut olla varma siitä, että ne menevät lapsiemme koulutukseen, vanhustemme hoitoon, tai vaikka pahvinkeräyslaatikossamme asuvalle ukolle, olisin maksanut ne mielelläni.

Mutta kun ne menevätkin kai nyt sitten espanjalaisille pankeille...?!?

Ei tässä ole enää _mitään järkeä.

Petri Lahtinen

Verosuunnittelu on osa myos yksityihenkilon taloudensuunnittelua. Siina ei pitaisi olla mitaan huomautettavaa.

Nykyaikana tuntuu kuin minunkin pitaisi jatkuvasti osoittaa oikeuteni olemassaololleni maksamalla mahdollisimman paljon veroja.

Maksan veroni voimassaolevien lakien mukaan, mutta en yhtaan enempaa. Jos kuitenkin ollaan sita mielta, etta veroja pitaisi maksaa enemman, muuttakaa sitten lakeja sen mukaisiksi.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Hei, hei,

Eikö juuri Kepun Mari Kiviniemi ollut sallimassa hallintarekisterin taakse omistuksien piilottamisen ja siten veronkierron mahdollistamisen!

Matti Mottonen

Kansainvälisten konsernien tulee valmistaa toiminnastaan ja etuyhteysintressissä olevien välisistä transaktioista siirtohinnoitteludokumentti. Kotimaiset konsernit voivatkin tehdä mitä vaan....

Tämän dokumentin pitäisi tehdä kaupat verottajalle läpinäkyviksi. Samoin kauppojen hinnoitteluperusteet. Hinnoitteluperusteiden oikeutus haetaan tietokannoista. Mikäli kauppojen hinnoittelu (ja veloittamattomuus) osoittautuu poikkeavaksi normaalista riippumattomien osapuolten kaupoista, verottaja voi edellyttää muutoksia.

Väliyhteisölainsäädäntö voi myös mahdollistaa veroparatiisiyhtiöiden verotuksen Suomessa. Nämä teollisuutta palvelevat yritykset ovat toki aina poikkeuksia (kuten EU-maat); vain palvelusektoria lainsäätäjä haluaa Suomessa rokottaa.

Nyt ollaan säätämässä varsin monimutkaista säätelyä etuyhteydessä olevien välisten lainajärjestelyiden varalle. Korkojen vähennyskelpoisuutta rajoitetaan. Verottaja arvioi, että tämä koskee 200 yritystä, mutta byrokratia lisääntyy ja oikein uusi ilmoituslomakekkin tarvitaan.

Suomessa on ollut kattavat veronkiertosäännökset: periaatteessa, jos järjestely on tehty vain verotuksen välttämiseksi, verotusta voidaan oikaista. Jostain syystä tämä ei soveltunut korkojärjestelyihin. Sitä on käytettty lähinnä pienten yrittäjien kiristämiseen.

EU:ssa on tulossa myös CCCTB, jolle parlamentti antoi tukensa. Tämä olisi yhteinen veropohja, jonka perusteella kansainvälisten konsernien tulos jaetaan verotettavaksi eri jäsenvaltioissa (niiden omalla tavalla). Samaan aikaan Saksa on säätänyt keinoista verottaa sieltä ulkomaille siirtyvää toimintaa vielä vuosia toiminnan siirtymisen jälkeen (aineettomien oikeuksien perusteella).

Erilaiset keinot yksinkertaistaa kansainvälistä verotusta ja poistaa kaksinkestaista verotusta ovat tervetulleita.

Miten paljon lisää byrokratiaa ja hallintoa tarvitaan? Uudet keinot työllistävät yrityksiä, lisäävät tehottomuutta, tieto hukkuu tulvaan, konsultit työllistyvät.

Keinoja on jo nyt, käytetäänkö niitä järkevästi ja tasapuolisesti?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Ennen kaikkea lainsäädännön pitäisi olla yksinkertaisempaa. Lainsäätäjät ovat yrittäneet verotuksen keinoin ohjailla ihmisten ja yritysten toimintaa kulloinkin haluamaansa suuntaan. Verosuunnittelussa kalikka kalahtaa heidän omaan nilkkaansa: mitä monimutkaisempi verolainsäädäntö, sitä helpompi sitä on kiertää.

Kasper Konttinen

Minä taas olen tyytyväinen 3000 euron eläkkeeseeni enkä halua että siitä leikataan senttiäkään. Kaiken sen olen ansainnut itse ja pimeistähän ei eläkettä tietääkseni makseta paitsi ehkä Kreikassa.